
Algemene voorwaarden
Artikel 1. Definities
1.1. Rust in Ouderschap: de Besloten Vennootschap Rust in Ouderschap, gevestigd te Papendrecht en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 82668345. Deze algemene voorwaarden zijn tevens van toepassing op overeenkomsten die worden gesloten onder de handelsnamen opvoedcursus.com en online weerbaarheidstraining.
1.2. Klant: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die met Rust in Ouderschap een overeenkomst is aangegaan.
1.3. Onder ‘algemene voorwaarden’ wordt verstaan: het geheel als bepalingen zoals die in dit document zijn opgenomen.
1.4. Diensten: alle diensten die Rust in Ouderschap voor de klant gaat uitvoeren. Hieronder worden onder andere verstaan maar niet uitsluitend: het bieden van online hulp en ondersteuning aan ouders en zorg- & onderwijsprofessionals bij de opvoeding en ontwikkelingsproblematiek van kinderen door middel van online cursussen, trainingen en programma’s. Tevens het organiseren van online workshps en het beschikbaar stellen van de content via een membership.
1.5. Overeenkomst: de overeenkomst tussen Rust in Ouderschap en de klant op basis waarvan Rust in Ouderschap de diensten zal gaan uitvoeren.
1.6. Informatie: alle gegevens die de klant aan Rust in Ouderschap aanlevert.
1.7. Schriftelijk: per brief, e-mail en digitale berichtgeving.
1.8. Vertrouwelijke informatie: alle financiële-, zakelijke- en persoonsgegevens die door de klant en/of Rust in Ouderschap worden verstrekt, ingevoerd, opgeslagen en verwerkt.
1.9. Website: www.rustinouderschap.nl, www.opvoedcursus.com, www.online-weerbaarheidstraining.nl en opvoedapp.nl.
Artikel 2. Toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle door Rust in Ouderschap gedane aanbiedingen, uitgebrachte offertes, gesloten overeenkomsten, verrichte diensten, andere verrichte handelingen en facturen tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
2.2. Door een akkoord via de e-mail en/of het plaatsen van een bestelling via de website, en daarmee expliciet akkoord te geven, verklaart de klant dat hij/zij kennis heeft genomen van deze algemene voorwaarden en akkoord gaat met de inhoud hiervan.
2.3. Als er verschillen zijn tussen bepalingen uit deze algemene voorwaarden en bepalingen in een getekende overeenkomst, gaan de bepalingen uit de overeenkomst boven de bepalingen in deze algemene voorwaarden.
2.4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op handelingen en/of werkzaamheden die door derden worden uitgevoerd die door Rust in Ouderschap zijn ingehuurd voor het uitvoeren van werkzaamheden binnen deze overeenkomst.
2.5. De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden en/of inkoopvoorwaarden van de klant worden uitdrukkelijk van de hand gewezen. Andere voorwaarden zijn dus niet van toepassing op de gesloten overeenkomst.
2.6. Rust in Ouderschap mag de algemene voorwaarden altijd wijzigen, ook voor bestaande overeenkomsten.
2.7. Als Rust in Ouderschap de algemene voorwaarden wijzigt, zal Rust in Ouderschap de klant hiervan zowel per e-mail als ook via een eventueel online account van de klant op de hoogte stellen.
2.8. In geval van een wijziging van de algemene voorwaarden mag de klant de overeenkomst ontbinden vanaf het moment dat de nieuwe algemene voorwaarden geldig worden, of tot maximaal 7 dagen na het in werking treden van de nieuwe algemene voorwaarden.
2.9. Indien een bepaling uit deze algemene voorwaarden ongeldig wordt verklaard zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen Rust in Ouderschap en de klant in overleg een nieuwe bepaling opstellen om de ongeldig verklaarde bepaling te vervangen. Hierbij moet het doel en de strekking van de ongeldig verklaarde bepaling in het achterhoofd worden gehouden.
Artikel 3. Aanbod
3.1. Als een aanbod van Rust in Ouderschap een beperkte geldigheidsduur of actievoorwaarden heeft, wordt dit duidelijk in het aanbod of op de website aangegeven. Als er geen termijn is aangegeven, is het aanbod geldig tot 7 dagen na de datum waarop het aanbod is uitgebracht. Als de klant het aanbod niet binnen die 7 dagen accepteert, vervalt het aanbod.
3.2. Zolang de klant het aanbod niet binnen de genoemde termijn heeft geaccepteerd, mag Rust in Ouderschap het aanbod en de bijbehorende tarieven intrekken of wijzigen.
3.3. Rust in Ouderschap geeft in het aanbod aan welk programma, dienst of product wordt aangeboden en het overeengekomen tarief.
3.4. Rust in Ouderschap mag een aanbetaling van 100% of ter waarde van de eerste termijn van het overeengekomen tarief aan de klant in rekening brengen. De diensten zullen pas beschikbaar zijn nadat de aanbetaling is voldaan. Tenzij anders overeengekomen, wordt het restantbedrag in meerdere, gelijke termijn aan de klant gefactureerd.
3.5. Het aanbod en/of een speciale actie geldt niet automatisch voor vervolgopdrachten.
3.6. Het aanbod bevat een volledige omschrijving van de aangeboden diensten, de beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de klant mogelijk te maken.
3.7. Rust in Ouderschap kan niet aan het aanbod worden gehouden als de klant redelijkerwijs kon begrijpen dat het aanbod, of een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing, verschrijving of typefout bevat.
3.8. Alles wat buiten het aanbod aan de klant wordt geleverd, wordt als meerwerk gezien en als zodanig in rekening gebracht.
3.9. Als blijkt dat de klant bij de aanvraag onjuiste en/of onvolledige gegevens heeft doorgegeven, mag Rust in Ouderschap de tarieven en aanvullende voorwaarden aanpassen.
Artikel 4. Overeenkomst, meerwerk, herroepen en wijzigen
4.1. De overeenkomst komt tot stand vanaf het moment dat de klant het akkoord op het aanbod via de e-mail aan Rust in Ouderschap stuurt of een bestelling plaatst via de website. Wijzigingen in gesloten overeenkomsten kunnen alleen schriftelijk worden gedaan en zijn pas geldig wanneer deze door Rust in Ouderschap en de klant zijn geaccepteerd.
4.2. Na het sluiten van de overeenkomst zal Rust in Ouderschap binnen de afgesproken termijn starten met de levering van de dienst/toegang tot de content. Als de klant het aanbod elektronisch heeft geaccepteerd, bevestigt Rust in Ouderschap de acceptatie van het aanbod. Zolang Rust in Ouderschap de acceptatie niet heeft bevestigd, mag de klant de overeenkomst kosteloos ontbinden.
4.3. De particuliere klant kan een overeenkomst die betrekking heeft op de aankoop van een digitale cursus of workshop binnen 14 dagen zonder opgaaf van redenen ontbinden. Rust in Ouderschap mag vragen naar de reden van herroeping, maar mag de klant niet verplichten tot het geven van de redenen van ontbinding.
4.4. De in artikel 4.3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de klant toegang heeft gekregen tot de digitale producten.
4.5. Indien de klant gebruik maakt van het herroepingsrecht, meldt zij dit binnen de bedenktermijn aan Rust in Ouderschap. Rust in Ouderschap zal vervolgens het reeds betaalde bedrag aan de klant restitueren en de eventuele resterende termijnbetalingen annuleren.
4.6. Als de klant gebruik maakt van het herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
4.7. Wanneer de overeenkomst tussentijds wordt beëindigd door een particuliere klant, blijft de klant altijd verplicht de reeds geleverde diensten naar rato te voldoen.
4.8. Er bestaat geen herroepingsrecht als de klant een zakelijke opdrachtgever is.
4.9. Het door de klant geaccepteerde aanbod, eventueel gesloten overeenkomst en deze algemene voorwaarden vormen samen de volledige weergave van de rechten en verplichtingen van beide partijen en vervangen alle eerdere schriftelijke en mondelinge afspraken.
4.10. Indien zich wijzigingen voordoen met betrekking tot de omstandigheden waarop Rust in Ouderschap zich heeft gebaseerd bij het uitbrengen van het aanbod, dan is Rust in Ouderschap bevoegd deze wijzigingen te wijzigen in de uitvoering van de overeenkomst dan wel de prijzen aan te passen.
Artikel 5. Uitvoering van de overeenkomst
5.1. Iedere overeenkomst tussen Rust in Ouderschap en de klant is een inspanningsverplichting waarbij Rust in Ouderschap de verplichtingen naar beste vermogen en inzicht zal uitvoeren, met de nodige zorgvuldigheid en vakmanschap.
Rust in Ouderschap kan echter niet verantwoordelijk worden gehouden als het resultaat van de werkzaamheden niet aan de verwachtingen van de klant voldoet en/of aan het resultaat dat de klant beoogde.
5.2. Rust in Ouderschap zorgt ervoor dat (vertrouwelijke) informatie die de klant aan Rust in Ouderschap levert zodanig wordt beveiligd dat deze gegevens niet beschikbaar zijn voor onbevoegde personen.
5.3. Rust in Ouderschap is bevoegd om voor promotionele doeleinden, voor bijvoorbeeld referenties, de gegevens van de klant op de website en/of social media kanalen te publiceren.
5.4. De klant is verplicht om alle informatie die nodig is voor de levering van de diensten, zoals persoons- en bedrijfsgegevens en informatie over of met betrekking tot de te leveren diensten en relevante informatie waar Rust in Ouderschap om verzoekt. De klant is verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van deze gegevens, ook als ze van derden afkomstig zijn.
5.5. Als de klant de gegevens uit artikel 5.4 niet of niet-tijdig aan Rust in Ouderschap beschikbaar stelt en de uitvoering van de werkzaamheden daardoor vertraging oploopt, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant. Daarnaast mag Rust in Ouderschap eenzijdig besluiten om de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten tot het moment dat de gegevens door Rust in Ouderschap zijn ontvangen.
5.6. Als door toedoen van Rust in Ouderschap de uitvoering van de diensten vertraging oploopt door ziekte of vanwege andere onvoorziene (persoonlijke) omstandigheden, zal Rust in Ouderschap dit zo snel mogelijk schriftelijk, aan de klant meedelen. Tevens is Rust in Ouderschap gerechtigd een vervanger in te schakelen indien dit nodig is voor de juiste en tijdige uitvoering van de overeenkomst.
5.7. Tijdens het uitvoeren van de diensten kan Rust in Ouderschap gebruikmaken van AI. Het gebruik van AI zal in dat geval slechts een ondersteunend hulpmiddel zijn. In geval van het gebruik van AI worden gegevens van de klant daarin niet verwerkt.
Artikel 6. Rechten en verplichtingen voor de klant
6.1. De klant moet zich houden aan de bepalingen zoals deze zijn opgenomen in deze algemene voorwaarden.
6.2. De klant is verplicht om wijzigingen in de gegevens zoals genoemd in artikel 5.4. zo spoedig mogelijk aan Rust in Ouderschap te melden.
6.3. De klant is verplicht om klachten over de door Rust in Ouderschap geleverde diensten en producten binnen 14 dagen na toegang tot het online product aan Rust in Ouderschap te melden. Rust in Ouderschap streeft ernaar binnen 5 werkdagen op de klacht een eerste reactie te geven.
6.4. De klant is verplicht Rust in Ouderschap een redelijk termijn te geven om de klacht en/of het geconstateerde gebrek te herstellen. Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.
6.5. Eén jaar na levering van de producten en/of diensten vrijwaart de klant Rust in Ouderschap van alle juridische claims naar aanleiding van die geleverde diensten en/of producten.
6.6. Als Rust in Ouderschap inloggegevens met de klant deelt, dan is de klant verantwoordelijk voor deze gegevens. Rust in Ouderschap is niet aansprakelijk voor misbruik en/of verlies van de inloggegevens en mag ervan uitgaan dat de klant degene is die inlogt door middel van de met de klant gedeelde inloggegevens.
6.7. De klant kan in de online community van Rust in Ouderschap berichten plaatsen. De klant is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten die door hem/haar worden geplaatst. Berichten mogen geen reclame, ongevraagde acquisitie, spam, discriminerende, pornografische, beledigende of bedreigende inhoud bevatten of op andere manier wijze de wet overtreden en andere deelnemers schaden. Rust in Ouderschap mag deze informatie altijd zonder opgaaf van redenen verwijderen en, indien nodig, de klant direct uit de online community verwijderen.
6.8. In aanvulling op artikel 6.7 is het niet toegestaan screenshots te maken van de inhoud van deze online community en deze op social media te delen.
Artikel 7. Aanvullende bepalingen: online programma’s, cursussen/trainingen, groepssessies en membership
7.1. Zodra de klant het aanbod van Rust in Ouderschap heeft geaccepteerd, ontstaat er een betalingsverplichting voor de klant, ook wanneer niet het hele online programma wordt gevolgd.
7.2. De kennis die door de klant wordt opgedaan, mag niet worden gekopieerd en mag alleen voor eigen doeleinden gebruikt worden.
7.3. In aanvulling op artikel 7.2 is het de klant niet toegestaan, ongeacht (volledige) deelname of niet, om een soortgelijk traject/programma al dan niet met referentie naar of volgens de methode van Rust in Ouderschap aan te bieden of te doen geven. Als Rust in Ouderschap waarneemt dat de klant de content geheel of gedeeltelijk heeft gekopieerd, is het aan de klant om aan te tonen dat dit niet het geval is, en is artikel 9 van toepassing.
7.4. Rust in Ouderschap heeft enkel een adviserende rol en geeft geen garanties. Daarnaast erkent de klant dat eventueel resultaat niet direct zicht- en meetbaar zal zijn en dat eventuele resultaten afhankelijk zijn van de inzet en de input van de klant en hoe de klant de opdrachten binnen het programma uitvoert en de adviezen in implementeert.
7.5. De klant heeft na aankoop 2 jaar toegang tot de online cursussen (m.u.v. lidmaatschap). Rust in Ouderschap kan geen garanties geven over de beschikbaarheid van individuele producten.
7.6. Indien Rust in Ouderschap besluit materiaal (eerder) te verwijderen of te verhuizen, stelt Rust in Ouderschap de klant hier drie maanden voorafgaand aan de verhuizing of verwijdering van op de hoogte, via het meest recente bekende e-mailadres van de klant.
De klant is zelf verantwoordelijk voor het tijdig volgen van de content en eventueel downloaden van bestanden.
7.7. Inloggegevens met betrekking tot de online leeromgeving mogen niet met derden worden gedeeld. Indien Rust in Ouderschap waarneemt dat door toedoen van de klant derden toegang hebben tot de online leeromgeving en/of afgeschermde content van Rust in Ouderschap, is Rust in Ouderschap gerechtigd de toegang voor de klant, zonder voorafgaande waarschuwing, te ontzeggen.
7.8. Rust in Ouderschap maakt gebruik van software van een derde partij (leverancier) om de content binnen de online leeromgeving digitaal aan de klant beschikbaar te stellen. Rust in Ouderschap kan niet garanderen dat die software altijd en overal te bereiken is en aanvaard geen aansprakelijkheid voor het tijdelijk niet bereikbaar zijn van de content.
7.9. Rust in Ouderschap mag het aanbod en de bijbehorende content binnen een traject/programma uitbreiden, beperken of aanpassen in verband met kwalitatieve verbeteringen zodra Rust in Ouderschap dit nodig acht.
7.10. Rust in Ouderschap mag de klant verwijderen uit een van de trajecten, programma’s, trainingen, online workshops en/of online community indien de klant door het gedrag het programma verstoort en in de toekomst van verdere deelname uitsluiten. Restitutie van betaalde gelden of opheffing van de betalingsverplichting is niet van toepassing.
7.11. De klant is gerechtigd screenshots te maken van de online trainingen, online leeromgeving en/of digitale producten (m.u.v. de inhoud binnen de online community) en via social media te delen mits dit gebeurt met vermelding naar het Instagramaccount van Rust in Ouderschap, in beperkte mate en met goede intenties.
7.12. Deelname van de klant aan een online groepsactiviteit kan niet worden verplaatst of ingehaald in geval van afwezigheid. Rust in Ouderschap maakt een planning voor de groepsactiviteiten en stelt de klant daarvan tijdig op de hoogte. Indien mogelijk kan Rust in Ouderschap de content en/of opname van een groepssessie delen met de klant. Het niet (kunnen) deelnemen leidt niet tot restitutie van betaalde gelden of opschorting van een betalingsverplichting. Indien er niemand bij een groepsactiviteit aanwezig is, zal deze worden geannuleerd. Hiervoor komt geen andere activiteit in de plaats.
7.14. Indien Rust in Ouderschap door overmacht (genoemd in artikel 12) genoodzaakt is om een online groepsactiviteit, welke onderdeel is van het lidmaatschap, te verplaatsen, behoudt de klant het recht op aanwezigheid voor activiteit voor de nader te bepalen datum. Rust in Ouderschap is niet gehouden tot restitutie of enige coulanceregeling in geval van het verzetten van een online groepsactiviteit.
7.15. Rust in Ouderschap mag, wanneer de klant in termijnen betaalt en de termijnbetaling(en) niet-tijdig heeft gedaan, het recht op deelname aan het traject/het programma en toegang tot de online leeromgeving en online community blokkeren (opschorten) tot er een betaling heeft plaatsgevonden. Indien de toegang tot een online leeromgeving en online community is ontzegt, zal de klant weer toegang krijgen zodra de betaling(en) zijn voldaan.
7.16. Het is de klant niet toegestaan beeld- en geluidsopnames te maken van sessies binnen een groepsprogramma, tenzij vooraf toestemming is verleend.
7.17. Casuïstiek die binnen een traject en/of programma wordt behandeld en/of besproken kan worden gebruikt in blogs en/of (praktijk)voorbeelden op social media. Deze verhalen en/of voorbeelden worden volledig anoniem en onherkenbaar/naar een persoon herleidbaar ingezet.
7.18. Indien Rust in Ouderschap door onvoldoende aanmeldingen, verhindering van Rust in Ouderschap of ingehuurde derden en/of overmacht (zoals genoemd in artikel 12) genoodzaakt is een online training of online workshop te verplaatsen, behoudt de klant het recht op aanwezigheid voor de dienst voor de nader te bepalen datum. Rust in Ouderschap is niet gehouden tot restitutie of enige coulanceregeling in geval van het verzetten van een training of workshop. In geval van annulering wordt het betaalde bedrag aan de klant gerestitueerd.
Lidmaatschap
7.19. Rust in Ouderschap biedt een lidmaatschap, ook wel genoemd abonnement, met betrekking tot toegang tot de online content aan. De klant kan het lidmaatschap afsluiten via de website.
7.20. In geval van afsluiten van een lidmaatschap gaat de klant ermee akkoord dat er maandelijks, per kwartaal of jaarlijks vooruit gefactureerd wordt betreffende het lidmaatschap.
7.21. Het lidmaatschap heeft een minimale looptijd van 1, 3 of 12 maanden. Vervolgens kan er tegen het einde van de abonnementsperiode worden opgezegd. De klant houdt toegang tot de online content tot de datum van de volgende automatische incasso.
7.22. Het abonnement wordt na de eerste maand automatisch telkens verlengd met de duur van één maand. Bij betaling per kwartaal of per jaar, wordt dit verlengd met de duur van één kwartaal en de duur van één jaar.
7.23. De klant heeft toegang tot de content van het lidmaatschap zolang de klant lid is. Indien een klant door persoonlijke omstandigheden het programma (gedeeltelijk) niet kan volgen, blijft de betalingsverplichting bestaan zolang het abonnement doorloopt. Het niet benutten van (een deel van) het programma geeft geen recht op restitutie of (gedeeltelijke) teruggave van het reeds betaalde abonnementsgeld.
7.24. De door Rust in Ouderschap aan de klant verstrekte inloggegevens betreffende het lidmaatschap mogen nooit met derden worden gedeeld. Als Rust in Ouderschap waarneemt dat door toedoen van de klant derden toegang hebben tot het lidmaatschap, is Rust in Ouderschap bevoegd de toegang tot het lidmaatschap voor de klant, zonder voorafgegane waarschuwing, te ontzeggen.
7.25. Indien de klant het lidmaatschap wenst op te zeggen, dient de klant in te loggen in het persoonlijk klantenportaal via het account van de klant en het lidmaatschap op te zeggen. Opzeggingen via andere kanalen worden niet in behandeling genomen.
7.26. Het lidmaatschap kan, in geval van een lidmaatschap van 3 of 12 maanden, niet tussentijds worden opgezegd.
Artikel 8. Betaling
8.1. Zodra het aanbod door de klant is geaccepteerd, is ook de verplichting ontstaan tot betaling van het overeengekomen tarief.
8.2. Facturen dienen binnen 14 kalenderdagen na de factuurdatum betaald te zijn, behalve als er andere afspraken zijn gemaakt of op de factuur een andere betaaltermijn vermeld is.
8.3. De eerste termijnbetaling dient te zijn voldaan voor aanvang van het programma of de training. Online producten en/of het lidmaatschap worden direct online betaald.
8.4. Rust in Ouderschap biedt de klant de mogelijkheid om in vooraf overeengekomen termijnen te betalen. Indien de klant hiervoor kiest, kunnen er extra kosten in rekening worden gebracht. Indien de termijn betaling(en) niet-tijdig worden voldaan, is Rust in Ouderschap bevoegd de werkzaamheden uit te stellen tot de betalingsachterstand is ingehaald.
8.5. Indien niet-tijdige betaling twee keer is voorgekomen, kan Rust in Ouderschap besluiten de opdracht eenzijdig te beëindigen en/of de mogelijkheid tot termijnbetalingen op te heffen en is het resterende bedrag direct en in zijn totaliteit opeisbaar door Rust in Ouderschap.
8.6. Als de klant niet-tijdig aan de betalingsverplichting voldoet, is de klant van rechtswege in verzuim zonder dat een verdere ingebrekestelling nodig is.
8.7. Bij een niet tijdige betaling is de klant, naast het verschuldigde bedrag vermeerderd met de wettelijke (handels)rente, verplicht tot een volledige vergoeding van zowel buitengerechtelijke als gerechtelijke incassokosten welke ten minste 15% van het factuurbedrag met een minimum van €150,- excl. BTW bedragen. In geval van een particuliere klant wordt het wettelijke BIK tarief in rekening gebracht.
8.8. In geval van liquidatie, faillissement, beslag, surseance van betaling of overlijden aan de zijde van de klant zijn de vorderingen van Rust in Ouderschap onmiddellijk opeisbaar.
8.9. In aanvulling op artikel 8.8 heeft Rust in Ouderschap het recht de uitvoering van de werkzaamheden of het nog niet uitgevoerde gedeelte daarvan, zonder ingebrekestelling of rechterlijke interventie te beëindigen of op te schorten, zonder recht op vergoeding van schade voor de klant die hierdoor mocht ontstaan.
8.10. De klant kan bezwaren tegen de door Rust in Ouderschap verzonden facturen uiterlijk binnen vijf dagen na factuurdatum schriftelijk aan Rust in Ouderschap kenbaar maken.
Na ontvangst van het bezwaar zal Rust in Ouderschap een onderzoek instellen naar de juistheid van het factuurbedrag. Bezwaren tegen verzonden facturen schorten de betalingsverplichting van de klant niet op.
8.11. Indien betaling plaatsvindt via automatische incasso maar incasso onmogelijk blijkt, bijvoorbeeld vanwege onvoldoende saldo op de rekening van de klant, vanwege een door de klant verkeerd opgegeven rekeningnummer of wanneer de klant een of meerdere incasso’s storneert, dan is de klant €15,- administratiekosten verschuldigd per niet-geslaagde automatische incasso. Tevens is de klant verplicht om binnen 14 dagen na de incassopoging zelf zorg te dragen voor de betaling die door automatische incasso niet is geslaagd.
Artikel 9. Intellectueel eigendom
9.1. Alle intellectuele eigendomsrechten op alle geleverde diensten, producten, documentatie en/of materialen berusten bij Rust in Ouderschap tenzij anders is overeengekomen. Het is de klant in geen enkel geval toegestaan de geleverde diensten, producten, documentatie en/of materialen te veelvoudigen, doorverkopen, openbaar te maken en/of aan derden ter beschikking te stellen, behalve als schriftelijk anders is overeengekomen.
9.2. De intellectuele eigendomsrechten op door Rust in Ouderschap ontwikkelde voortbrengselen van de menselijke geest, zijn en blijven exclusief eigendom van Rust in Ouderschap tenzij de rechten worden afgekocht of anders is overeengekomen.
9.3. Rust in Ouderschap is niet verantwoordelijk voor de informatie en/of content die via de klant met Rust in Ouderschap wordt gedeeld of ter beschikking is gesteld. Indien de door de klant aangeleverde informatie en/of content op een manier inbreuk maakt op rechten van derden en/of in strijd is met de geldende wet- en regelgeving, zal de klant Rust in Ouderschap vrijwaren van enige aanspraken op schadevergoeding die derden eisen als gevolg van dit handelen van de klant.
9.4. Iedere handeling die in strijd is met dit artikel wordt gezien als inbreuk op het auteursrecht waarbij Rust in Ouderschap recht heeft op een vergoeding ter hoogte van minimaal €1.000,- een dergelijke vorm van onrechtmatig gebruik zonder het recht op enige schadevergoeding te verliezen.
Artikel 10. Duur overeenkomst en beëindiging
10.1. De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, behalve als uit het aanbod anders voortvloeit of als partijen uitdrukkelijk en schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt.
10.2. De klant kan de overeenkomst niet tussentijds opzeggen tenzij dit wettelijk is toegestaan.
10.3. Beide partijen mogen de overeenkomst alleen ontbinden als de andere partij na een deugdelijke schriftelijke ingebrekestelling niet aan de verplichtingen voldoet. In ieder geval moet er een redelijke termijn zijn gesteld om de tekortkoming te herstellen.
10.4. In uitzondering op artikel 10.3. kan Rust in Ouderschap de overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst door schriftelijke kennisgeving direct geheel of gedeeltelijk beëindigen als zich een dringende reden voordoet waaronder in ieder geval wordt begrepen dat:
- surseance van betaling aan de klant is verleend;
- het faillissement van de klant is uitgesproken;
- het vermoeden bestaat dat de klant niet aan de betalingsverplichting kan (blijven) voldoen en/of terugkerende betalingsproblemen;
- de klant handelt in strijd met de openbare orde, goede zeden en/of wet- en regelgeving;
- de klant inbreuk maakt op rechten van derden;
- de klant handelt in strijd met een verplichting die voortkomt uit de overeenkomst;
- de klant niet reageert op correspondentie per e-mail, telefoon en/of schriftelijk al dan niet per aangetekend schrijven en redelijke richtlijnen en/of aanwijzingen van Rust in Ouderschap negeert;
- er voor Rust in Ouderschap aanwijzingen en/of (nieuwe) feiten en omstandigheden zijn dat Rust in Ouderschap zich niet (meer) naar beste kunnen kan inzetten, bijvoorbeeld vanwege een vertrouwensbreuk met de klant, om de werkzaamheden uit te voeren.
10.5. Rust in Ouderschap zal, indien de overeenkomst wordt beëindigd vanwege een situatie uit artikel 10.4 het resterende bedrag voor de nog niet uitgevoerde werkzaamheden aan de klant retourneren maar nooit verplicht zijn om een schadevergoeding aan de klant te betalen.
10.6. Als Rust in Ouderschap op het moment van de beëindiging zoals genoemd in dit artikel al betalingen met betrekking tot de reeds uitgevoerde werkzaamheden heeft ontvangen, zullen deze betalingen niet met terugwerkende kracht worden terugbetaald. Daarnaast blijven bedragen die Rust in Ouderschap vóór de ontbinding aan de klant heeft gefactureerd nog steeds verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.
Artikel 11. Aansprakelijkheid
11.1. De klant is en blijft altijd zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren of toepassen van kennis, handelingen en/of adviezen die door Rust in Ouderschap tijdens het leveren van de diensten worden gegeven.
11.2. Indien Rust in Ouderschap toch, ondanks
artikel 11.1, toch aansprakelijk wordt gesteld, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot vergoeding van directe schade tot maximaal tweemaal van het overeengekomen tarief voor de betreffende werkzaamheden. Dit bedrag is te allen tijde maximaal het bedrag wat de verzekering aan Rust in Ouderschap uitkeert. Als er sprake is van een duurovereenkomst, is de aansprakelijkheid beperkt tot vergoeding van de directe schade tot maximaal het bedrag van de door de klant laatst betaalde factuur.
11.3. De klant heeft pas recht op een schadevergoeding als de klant Rust in Ouderschap heeft gewezen op de toerekenbare tekortkoming en/of onrechtmatige gedraging tegenover de klant door middel van een ingebrekestelling. In de ingebrekestelling dient de klant Rust in Ouderschap een redelijk termijn te geven om de tekortkoming te herstellen en/of alsnog na te komen. Alleen wanneer Rust in Ouderschap niet heeft voldaan aan herstel en/of nakoming, heeft de klant mogelijk recht op een schadevergoeding. Als de nakoming en/of het herstel blijvend onmogelijk is, geldt het vereiste van een ingebrekestelling niet.
11.4. In aanvulling op artikel 11.2 is Rust in Ouderschap alleen aansprakelijk voor directe schade zoals de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, eventuele redelijke kosten die de klant moet maken om de schade te laten herstellen en redelijke kosten die gemaakt dienen te worden ter voorkoming of beperking van de schade voor zover de klant kan aantonen dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in dit artikel.
11.5. Rust in Ouderschap is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, met uitzondering van situaties waarin de schade te wijten is aan opzet of grove schuld aan de kant van Rust in Ouderschap.
11.6. Rust in Ouderschap is in ieder geval nooit aansprakelijk voor indirecte of gevolgschade zoals gemiste besparingen, misgelopen winst, kosten voor juridische bijstand, verlies van klanten, herstelkosten, schade door bedrijfsstagnatie en voor schade ontstaan door verlies van de gegevens uit artikel 5.4 bij het uitvoeren van de werkzaamheden of of wanneer Rust in Ouderschap is uitgegaan van door of namens de klant verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
11.7. De klant vrijwaart Rust in Ouderschap tegen alle aanspraken van derden, kosten daarbij inbegrepen, die op welke manier dan ook samenhangen met werkzaamheden die Rust in Ouderschap in het kader van de overeenkomst heeft verricht.
11.8. Er is door de klant geen enkel recht of verplichting te ontlenen aan de training(en) en/of het programma en ieder handelen van de klant is voor eigen rekening en risico. Rust in Ouderschap aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de wijze waarop de klant de gedoceerde wijze en methode van Rust in Ouderschap in de praktijk tot uitvoering brengt.
11.9. De inhoud van de groepssessies, workshops, programma’s en trainingen zijn niet bedoeld ter vervanging van medisch advies van een (huis)arts, zorgspecialist reguliere zorg of medisch specialist. Het volgen van het programma en eventuele beslissingen die genomen worden naar aanleiding van de groepssessies en/of het programma, is voor eigen verantwoordelijkheid van de klant. Rust in Ouderschap aanvaardt geen aansprakelijkheid in welke vorm dan ook. Daarnaast heeft Rust in Ouderschap het recht om de sessies te staken totdat er contact is geweest met een (huis)arts, zorgspecialist reguliere zorg of medisch specialist als Rust in Ouderschap dit nodig acht of aan de klant adviseert.
11.10. Het meedoen aan groepssessies die door Rust in Ouderschap worden georganiseerd en/of worden begeleid is optioneel. De klant kan zelf bepalen wel of niet mee te doen. Sessies die onderdeel zijn van een programma kunnen niet worden geresitueerd indien de klant afziet van deelname.
11.11. Rust in Ouderschap is niet aansprakelijk voor de eventuele gevolgen van het volgen van groepssessies of andere diensten. Rust in Ouderschap is niet aansprakelijk dan wel verantwoordelijk voor eventuele fysieke, materiele, psychische of emotionele schade. Het volgen van de online content en/of opvolgen van adviezen valt volledig onder het eigen risico van de klant.
11.12. Rust in Ouderschap aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor eventuele negatieve effecten of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van informatie en/of suggesties die worden gegeven tijdens de uitvoering van haar diensten. Het gebruik van de informatie van Rust in Ouderschap is volledig op eigen risico van de klant.
Artikel 12. Onderbreking van de werkzaamheden en overmacht
12.1. Rust in Ouderschap is niet gehouden aan de verplichting tot het uitvoeren van de werkzaamheden als de nakoming ervan onmogelijk is geworden door overmacht. Onder overmacht wordt een situatie verstaan waarin partijen redelijkerwijs geen invloed op uit kunnen oefenen zoals ziekte, een pandemie, ongevallen, brand, bedrijfsstoringen en overheidsmaatregelen.
12.2. Indien zich een situatie zoals genoemd in
artikel 12.1 voordoet, of andere omstandigheden plaatsvinden waardoor de werkzaamheden tijdelijk niet uitgevoerd kunnen worden, worden de verplichtingen opgeschort zolang partijen niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Partijen zoeken in een dergelijke situatie samen naar een oplossing. Indien de overmacht meer dan 90 dagen heeft geduurd, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst schriftelijk te ontbinden. De tot dan toe gemaakte kosten en gewerkte uren worden onmiddellijk opeisbaar.
12.3. Rust in Ouderschap is bij het uitvoeren van de werkzaamheden in sommige gevallen afhankelijk van de medewerking, diensten en leveranties van derden waar Rust in Ouderschap geen invloed op kan uitoefenen. Rust in Ouderschap kan daarom niet aansprakelijk gesteld worden voor schade in geval van een situatie waarbij de schade te wijten is aan een derde partij waarmee Rust in Ouderschap een overeenkomst is aangegaan.
Artikel 13. Overige bepalingen en toepasselijk recht
13.1. Als de klant in de opdracht bepalingen en/of voorwaarden opneemt die afwijken van, of niet voorkomen in, deze voorwaarden, dan zijn deze bepalingen en/of voorwaarden alleen bindend als Rust in Ouderschap deze bepalingen en/of voorwaarden uitdrukkelijk schriftelijk heeft geaccepteerd.
13.2. Rust in Ouderschap spant zich in om passende technische en organisatorische maatregelen te treffen om de (persoons-)gegevens te beveiligen tegen verlies en/of tegen enige vorm van onrechtmatig gebruik door derden. Zie hiervoor ook de privacyverklaring.
13.3. Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij met betrekking tot de overeenkomst en de werkzaamheden hebben verkregen. Informatie is vertrouwelijk als dit door de andere partij wordt aangegeven of als dat blijkt uit redelijkheid en billijkheid.
13.4. Indien Rust in Ouderschap in het voordeel van de klant afwijkt van de algemene voorwaarden, kan de klant daar geen rechten aan ontlenen.
13.5. Rechten en plichten die ontstaan uit de overeenkomst kunnen alleen van de klant op een andere partij worden overgedragen als Rust in Ouderschap daar schriftelijk toestemming voor heeft gegeven.
13.6. Op alle overeenkomsten en deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
13.7. Partijen zullen eventuele conflicten eerst samen proberen op te lossen voordat zij een beroep zullen doen op de rechter.
13.8. Alle conflicten zullen worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin Rust in Ouderschap is gevestigd, behalve als een wettelijke verplichting anders bepaalt.
Versie: september 2025