Als het aankomt op slapen van kinderen is er al heel veel gezegd en over geschreven. Niet alleen over hoe het zou moeten, maar er zijn ook talloze tips en slaapschema’s te vinden. Deze richten zich erop als het niet gaat zoals gewenst om dit probleem op te lossen.

Terwijl er in werkelijkheid geen slaapprobleem is, maar een denkprobleem over hoe slapen zou moeten zijn!

In deze blog vertellen je wat de 3 meest gemaakte denkproblemen zijn en geven we 3 tips om hier verbetering in te brengen.

  • Ieder kind moet de klok rond slapen en aan een stuk door!

Hoe lekker dit ideaalplaatje ook zou zijn, het is geen werkelijkheid. En ja, er zullen mensen om je heen zijn van wie hun kinderen dit doen. Maar de werkelijkheid is dat ook niet alle volwassenen op dezelfde wijze slapen en dat is helemaal oké. En vergeet niet, die volwassenen van later zijn de kinderen van nu! 

Tip 1: laat dit algemene denkprobleem los! Kijk naar je kind, waar heeft hij/zij behoefte aan en wat voor slaper is je kind?

  • Wanneer je je kind helpt met in slaap komen of bij je laat slapen verpest je hem voor later! 

Hoe vaak hoor je om je heen dit soort uitspraken? Het tegendeel is echter waar. Je kind heeft je hard nodig. Juist om later een gezond slaappatroon en gevoel van veiligheid te ervaren, mag je aansluiten bij wat je kind nodig heeft. 

Tip 2: kijk naar je kind en wat hij/zij nodig heeft om nu in slaap te komen of door te leren slapen. Vertrouw er op dat je kind het daardoor later zelf kan!

  • Het bedritueel moet zo snel mogelijk voltooid worden!

Wie betrapt zichzelf er ook op? Het hele slaapritueel en dat je kind zo snel in slaap valt, wil je zo snel mogelijk afgevinkt hebben. Terwijl hier uitgebreid de tijd aan besteden en zorgen dat je kind kalm naar bed gaat bijdraagt aan een goede slaap. Tegelijk is het een moment waarvan je kan en mag genieten, zonder druk en met het loslaten van verwachtingen. 

Tip 3: wanneer je weet wat jouw kind van jou nodig heeft, vraag jezelf dan ook eens af hoeveel tijd hiervoor nodig is. Wanneer jij een realistische verwachting hebt ben je minder snel teleurgesteld of gefrustreerd en zal het bedritueel veel meer ontspannen verlopen. 

Na het lezen van deze tips zul je wellicht al anders aankijken tegen de “slaap”problemen van jouw kind. Wellicht is dit al genoeg om meer rust te krijgen rondom het slapen. Wanneer je nog meer inzicht wilt krijgen in waarom het bij jou thuis gaat zoals het gaat. Of om meer bij jouw jouw behoefte en wensen stil staan en deze te laten aansluiten bij de behoeften en wensen van je kind,  kijk dan eens bij de cursus Rust in de Nacht.  Een stap voor stap methode die jou en je kind helpt om meer rust te krijgen rondom het slapen!