Vakantie heeft het beeld van plezier en ontspanning. Het kan echter ook veel stress en emoties geven. Bij jezelf en bij je kind. Het weggaan, op vakantie zijn en weer terugkomen……het kunnen lastige momenten zijn.

 De dagelijkse structuur valt weg, er zijn meer onverwachte situaties, meer prikkels. Het brein van je kind moet schakelen, het vraagt meer flexibiliteit. Dit kan zorgen voor een voller hoofd van je kind wat kan leiden tot meer weerwoorden, discussies, frustraties, irritaties en teleurstellingen.  

 Je kind heeft ruimte en tijd nodig om daar een weg in te vinden en jij als ouder ook…..

 In deze blog wil ik je graag 3 tips geven voor als je nog op vakantie gaat.

TIP 1:

Plan echt even rust en tijd in om relax weg te kunnen gaan. Neem een dag vrij om alvast in te pakken. Zorg dan als het lukt dat je kinderen juist die dag niet thuis zijn, zodat je echt even goed kan voorbereiden en niet al gestressed weg gaat. Rustig weggaan is zowel voor jou als voor je kind een fijne start van de vakantie.

TIP 2:

Geef overzicht voor je kind. Realiseer je dat vooral jonge kinderen nog geen tijdsbesef hebben. Ze hebben geen idee hoe lang de zomervakantie is en wanneer jullie op vakantie gaan. Maak bijvoorbeeld een aftelkalender, waarin je kind elke dag kan af kruisen hoe lang het nog duurt voordat jullie op vakantie zijn of weer terug naar huis gaan.

TIP 3:

Bespreek vooraf duidelijk met je kind waar jullie heen gaan als jullie op vakantie zijn. En wat de plannen zijn die dag. Misschien verwacht je kind dat hij/zij elke dag naar het zwembad gaat, terwijl jij andere dingen in gedachten hebt, zoals naar een stad of museum. Het kan ook leuk zijn om ieder gezinslid iets te laten kiezen wat er gedaan zou kunnen worden en dat toch al een beetje te plannen.

Misschien wil je het wel liever laten lopen zoals het is, omdat je in die ‘vakantieflow’ wilt zitten, maar over het algemeen gedijen de meeste kinderen (en vooral de kinderen die sneller boos of brutaal reageren) het beste bij meer overzicht en structuur.  En dat levert jou uiteindelijk dan ook alleen maar meer op. Alleen al even benoemen wat je die dag gaat doen, of een overzichtje over de komende 2 dagen kan al helpend zijn. 

Als vooraf duidelijk is wat ieders verwachtingen zijn, kan dit veel teleurstellingen voorkomen.

Hopelijk zorgen deze tips al voor wat rust om ontspannen op vakantie te gaan.

Weet wel dat deze tips gaan helpen op de korte termijn. Als je merkt dat de heftige emoties van je kind en het gefrustreerde of grenszoekende gedrag van je kind iets terugkerend is, dan is het nodig om de kern aan te pakken om die blijvende verandering te gaan maken.

Zodat je kind gaat leren vanuit zichzelf rustig te reageren op prikkels en veranderde omstandigheden.

En daarin kan je kind zeker stappen maken. Pak nu tijdens de vakantie de kans om hiermee aan de slag te gaan en jouw kind nieuwe vaardigheden aan te leren. Met ons Lidmaatschap Rust in Ouderschap bieden we alles wat je nodig hebt om de kern aan te pakken, zodat je de negatieve cirkel doorbreekt en hier sterker uitkomt. 

We zullen er alles aan doen om met jou de inzichten en tools te delen, met je mee te denken en om jou de juiste focuspunten te geven waar je mee aan de slag kunt gaan, zodat je echt die verandering gaat maken voor de lange termijn. Klik hier voor meer informatie als je meer wil dan alleen korte termijn tips.

En dan wensen we natuurlijk een fijne vakantie!