Aankleden, opruimen, klaar maken om weg te gaan…Je kind een opdracht laten uitvoeren gaat niet altijd vanzelf. Je kind luistert niet meteen, geeft een grote mond, hoort je niet (of doet alsof het je niet hoort), is afgeleid door iets anders…..

En dan kan het soms ´uren´ duren voordat er opgeruimd of aangekleed is. Of voordat je eindelijk weg kan. Of je doet het zelf maar, omdat het op dat moment sneller gaat. Op dat moment gaat het dan ook sneller, maar voor de lange termijn verandert er niks aan de situatie en gaat het de volgende weer hetzelfde. 

In deze blog wil ik 4 tips met je delen die jou gaan helpen om jouw kind te laten doen wat je van ze vraagt. 

Tip 1: Blijf bij je eerste instructie

Wanneer je kind niet luistert naar jouw instructie is een valkuil om te reageren op alles wat daarna gebeurt. Blijf rustig je eerste instructie herhalen, net zo lang tot die opdracht is uitgevoerd.

Bijvoorbeeld: Je geeft je zoon van 5 jaar de opdracht dat hij zijn speelgoed op moet ruimen. Je kind gaat ondertussen verder spelen, rent een rondje door het huis en gaat zijn zusje optillen. Blijft rustig en duidelijk herhalen: “X, ga je spullen opruimen” (En zeg niet dat hij niet mag rennen, zijn zusje niet mag optillen e.d.).

Je geeft je dochter van 10 de opdracht dat zij naar boven moet gaan op zich klaar te maken om te gaan slapen. Ze blijft ondertussen beneden, treuzelt, pakt nog een speeltje wat zij tegenkomt,  gaat kletsen met haar broer. Blijft rustig en duidelijk herhalen: ”X, ga naar boven om je klaar te maken te gaan slapen”. (In plaats van te zeggen: van dat speelgoed afblijven, niet met je broer kletsen)

Niet reageren op al het ongewenste gedrag, voorkomt discussie en strijd. En door te blijven benoemen wat je wel verwacht, behoud je de focus op datgene wat er moet gebeuren.

Deze tip geldt uiteraard niet wanneer je kind grensoverschrijdend gedrag laat zien, op het moment dat hij/zij de instructie niet uitvoert, waar je wel echt op moet reageren, omdat het anders uit de hand loopt (door bijvoorbeeld iemand pijn te doen, spullen kapot te maken)

Tip 2: Instructie geven in plaats van een vraag stellen

Vanuit het goede voorbeeld en respectvol gedrag hebben we als ouder vaak de neiging om kinderen te vragen om iets te doen.

Bijvoorbeeld: ‘’Wil je even die spullen opruimen”, “Wil je even de deur open doen (als er iemand voor de deur staat)?”

Wanneer het eigenlijk geen vraag is, maar iets wat moet of gaat gebeuren. Geef dan een vriendelijke, duidelijke instructie.

Ruim de spullen even op”, “Doe de deur even open”.

Sommige kinderen zijn er erg gevoelig voor en weigeren iets te gaan doen als jij een vraag stelt. En dit krijg je dan ook vaak te horen “Je vraag het aan me, dus daar mag ik ook nee op zeggen”  

Vermijd om dat te voorkomen, het stellen van een vraag.

Tip 3: Maak je instructie klein en concreet

Vooral bij jongere kinderen kunnen sommige instructies (die voor ons al volwassene zo logisch klinken), voor je kind veel te groot zijn.  Wanneer je de instructie “Speelgoed opruimen” geeft, gaat je kind dit misschien niet doen, omdat hij/zij geen idee heeft waar hij moet beginnen. Maak de instructie dan kleiner:

Bijvoorbeeld:

“Ruim de blokken op in de blokkendoos”

“Leg alle auto’s in het laatje”.

Of bij aankleden:

“Trek eerst je pyjama uit”.

 

Tip 4: Geef de instructies stap voor stap

Een andere valkuil is dat kinderen te veel instructies in een keer krijgen. Hierdoor zijn ze na het doen van de eerste instructie al weer vergeten zijn wat je nog meer hebt gezegd. Of ze hebben alleen de laatste instructie gehoord (die is blijven hangen) en daardoor voeren ze de eerste 3 niet uit.

Kijk hierbij wat je kind aankan.  En geef 1 instructie tegelijk. En geef de volgende instructie als deze is uitgevoerd. Wanneer je kind dit aankan, naar meer instructies tegelijk geven.

Bijvoorbeeld:

Voordat je kind naar school gaat: “ Ga plassen, doe je jas en schoenen aan en pak je rugtas”. Deel deze instructie op in 3 of 4 stappen stappen.

Probeer de tips eens uit en kijk eens wat er werkt voor jou kijkt. Veel succes! 

Weet wel dat dit praktische tips zijn. Als je echt wilt werken aan een duurzame verandering, dan gaat dit nog een stapje verder. Je wilt er allereerst achter komen hoe het komt dat je kind niet gelijk luistert. Dit kan verschillende oorzaken hebben: Je kunt je kind bijvoorbeeld overvragen, je kan in patronen terechtkomen dat je elkaar triggert, het kan dat werkgeheugen van je kind te vol is en deze opdracht er niet meer bij kan. Met het Programma Rust in Ouderschap gaan we met jou uitzoeken en meedenken waar dit vandaan komt en helpen we jou stap voor stap om prioriteiten te stellen om echt die verandering te gaan maken voor de lange termijn. Zodat je weer grip krijgt op je kinderen in alle situaties. Ben je er klaar voor om die verandering te gaan maken, klik dan hier voor meer informatie. Of je mag ons altijd even mailen via support@rustinouderschap.nl als je wilt weten hoe en of wij jou verder kunnen helpen.