Op het moment dat jij verwachtingen hebt in het gedrag van je kind en je kind maakt dit niet waar.
Wat gebeurt er dan?
Je had er misschien ook wel afspraken over gemaakt. Je had bijvoorbeeld samen afgesproken dat je kind volgende keer echt op tijd thuis zou komen of dat je kind elke vrijdag zijn kamer opruimt. Of als jij boven je klaarmaakt, jouw kind zijn schoenen aan zal doen. En als je kind dit niet nakomt, ben jij misschien teleurgesteld of boos. En je kind zal dit ook in zichzelf zijn omdat het niet gelukt is de afspraak en jouw verwachting waar te maken.
Dit is niet altijd zichtbaar, maar diep van binnen zal dit wel gebeuren bij je kind en krijgt het gevoel “ik doe het niet goed genoeg”.
Dit gebeurt niet bewust
En dat is juist ook niet wat je wilt. Je wilt je kind juist zelfvertrouwen meegeven en laten ervaren dat hem of het haar het wel lukt.
Je kind wilt op zijn beurt graag dat je als ouder trots op hem/haar bent. Je kind zal hierdoor beloftes doen die ze niet waar kunnen maken. Of je kind denkt het zelf wel te kunnen, maar in de praktijk lukt de uitvoering nog niet.
Bij onze deelnemers en ons werk in de jeugdhulp hebben we gezien dat op dit vlak ook een van de sleutels ligt tot verandering.
Het is nodig om te weten wat je van je kind kunt verwachten in de leeftijd en de ontwikkelfase waarin je kind zit.
We zien en ervaren dit zelf ook dat je kind namelijk al snel overvraagt en dingen van je kind verwacht die je helemaal nog niet kunt verwachten, omdat het brein van je kind nog helemaal niet zo ver is. Van een peuter bijvoorbeeld verwachten dat hij of zij al kan delen, terwijl een peuter nog heel egocentrisch is en die vaardigheid nog niet bezit. Als je dit dan wel verwacht van je peuter, dan zal dat bij beide frustraties tot gevolg kunnen hebben. En gelukkig weten we dat je als ouder meegroeit in de ontwikkel fases van je kind.
Wel is het nodig om te weten wat die ontwikkel fases precies inhouden en wat je dan daadwerkelijk kunt verwachten.
En omdat wij merkte dat onze deelnemers het fijn vonden om dit snel te kunnen achterhalen, hebben we een mooi document gemaakt de gouden vaardighedenlijst. Hierin kun jij als ouders precies zien wat je van je kind kunt verwachten op welke leeftijd, wat maakt dat het in huis prettiger verloopt.
Je ontvangt dit document als BONUS bij onze Cursus Positief Gedrag Stimuleren. In deze spoedcursus krijg jij als ouder in 5 weken tijd, concrete handvatten aangereikt waarbij je werkt aan het aanleren van vaardigheden, passend bij de leeftijd. Waardoor jouw kind beter gaat luisteren en er meer gezelligheid is in huis.
Wanneer je hier namelijk meer zicht op hebt, zal je je kind minder snel overvragen. En daardoor zullen situaties met je kind makkelijker verlopen en kom je uit die negatieve spiraal.
En zo werk je er tegelijkertijd ook aan om de vaardigheden en het zelfvertrouwen van je kind versterken. Zodat je kind situaties aangaat die hij aankan en zo telkens een stapje beter om kan gaan met veranderende omgevingen. Zowel jij als je kind leert uiteindelijk door in de situatie te oefenen. Dat wil niet zeggen dat je heel lang moet oefenen. Het belangrijkste is dat je precies weet welke vaardigheid je oefent en daarmee aan de slag gaat. En dat juist kort oefenen.
Wat je wilt op kleine dagelijkse momenten inzichten en dan de juiste vaardigheden aanleren en dan weer verder met je leven. En niet dat je uren op je dag ermee bezig bent.
Is er dan nooit meer een lastig moment?
Tuurlijk zijn die er nog wel. Er zijn momenten dat situaties overzichtelijk zijn en je kind makkelijk mee komt. Maar als het verandert, bijvoorbeeld de structuur valt weg op school, er gebeurt iets in je leven of leven van je kind waar je van van slag bent, je bent niet lekker….noem maar op. Dan heeft je kind ook andere vaardigheden nodig om aan die situatie te kunnen voldoen. Dat zijn de lastige momenten.
Als dat momenten zijn, is dat niet erg. En vooral niet als je er bewust van bent dat het deze vaardigheid kost en je hebt al geaccepteerd en los gelaten dat dit mag gebeuren. Dat is super.
Nu zeggen we dit vaak wel, maar in de realiteit verwachten we soms nog iets anders.
Het is ook de kunst om dit soms te laten gebeuren. Je kind mag ook leren. Het hoeft niet altijd perfect.